REKLAMA

Lietuviškas Zodiakas

REKLAMA

Tik išsivysčiusios tautos, pasiekusios aukštą pažinimo lygį, turinčios observatorijas, stebėjimo patirtį ir sukaupusios astronomines žinias gali pasigirti savu Zodiaku. Manyta, kad lietuviai tokio neturi. Tačiau ant senovinio pagoniško indo rasti dvylika piešinių yra įrodymas ir teorinės, tautosakoje aptiktos, medžiagos patvirtinimas, jog lietuviai turėjo zodiakinį kalendorių. Koks jis ir kuo skiriasi nuo mums įprasto vakarietiško?

Praėjusių metų pabaigoje etnokosmologas Jonas Vaiškūnas Vilniaus planetariume pristatė knygą „Skaitant dangaus ženklus: lietuviško Zodiako pėdsakais“ (leidykla „Dominicus Lituanus“). Joje autorius, remdamasis daugiausia istoriniais šaltiniais ir lietuvių tautosaka, įrodinėja esą lietuviai turėjo savo Zodiaką. Dabar atsirado ir daiktinis to įrodymas – pagoniškas apeiginis kaušas. Jis rastas Baltarusijos teritorijoje, Gardino miesto bažnyčios rūsyje po Antrojo Pasaulinio karo.

Jei ne šis radinys ir toliau būtume spėlioję, kokie tie Zodiako ženklai buvo, kaip vaizduoti ir ką reiškė?, – Astromanija.lt teiravosi etnokosmologo J. Vaiškūno.

Iš tautosakinės medžiagos numanyti lietuvių Zodiako ženklai – visi rasti ant unikalaus pagoniško kaušo. Tik dėl jo galime kalbėti apie rekonstruotą ženklų sistemą, kuri dabar tiek į mūsų fragmentiškas mitologijos, tiek ir visos tradicinės kultūros žinias leidžia pažvelgti iš ciklinės kalendorinės struktūros požiūrio taško. Lietuviškas Zodiakas gali būti rimtu įrankiu leisiančiu geriau suvokti ir galbūt net perprasti baltų kosmologijos infrastruktūrą.

Kiek ženklų sudarė lietuvišką Zodiaką?

REKLAMA

Dvylika. Labai svarbu toliau aiškintis kaip tie 12 lietuviško Zodiako ženklų yra susiję vienas su kitu, suvokti jų tarpusavio prasminį ryšį, išsiaiškinti eiliškumo prasmę. Taigi tyrinėjimas tęsiasi. Jau dabar galima sakyti, kad tarp šių ženklų yra neabejotinas prasminis, siužetinis ryšys.

Kiekvienas ant kaušo pavaizduotas ženklas yra ornamentiškai įrėmintas. Daugumoje jų yra pavaizduota Saulė. Tik pirmuosiuose trijuose ženkluose  jos nėra. O Dvynių ženkle, kuris vaizduojamas kaip du tarpusavyje kovojantys kariai, šviečia net dvi saulės. Tarytum sakoma, kad iš pradžių Saulės nebuvo, ji atsirado tik po kovos.

Zodiako rate po vienas su kitu kovojančių Dvynių atsiranda paukščiai, elnias, ietininkas, ožys. O ratas baigiasi žirgu. Įdomu yra tai, kad lietuvių tradicijoje, kaip teigia ir garsus mūsų mitologas Julius Greimas, kalendorinių metų pabaiga ir naujųjų pradžia siejama su žirgu – kumeliuku. Pasak jo, Lietuvoje sausio mėnesį švęsta Krikštais arba Kumeliuko krikštynomis vadinta šventė. Ji žymėjo kalendorinių metų pradžią pagal Mėnulio kalendorių. Kaip žinome, Rytų tradicijose Saulei įėjus į Vandenio ženklą ir stojus jaunam Mėnuliui kaip tik ir pradedami naujieji metai.

Apie kokį laikotarpį kalbame? Kada maždaug sukurtas lietuviškas Zodiakas?

Labai įdomu būtų tai sužinoti. Paveikslėliai ant rasto indo buvo datuoti pagal piešinių meninį stilių. Baltarusių menotyrininkė Iryna Panšyna vėlyvesnius krikščioniškus polichrominius kaušo piešinius priskyrė septynioliktam amžiui. O nuskutus polichrominius ir pasirodžius pirminiams, – ant medinio kaušo paviršiaus išdegintiems piešiniams, šie priskirti šešioliktam amžiui.

REKLAMA

Rašyti komentarą

Your email address will not be published.

Alfa.lt naujienos

REKLAMA